dinsdag 11 juli 2023



Jésus en vacances



Jésus en vacances -  2023














Hoe verhoudt kunst en humor zich tot elkaar? Kun je een serieus en goed kunstwerk maken, waar je ook nog om kunt (glim)lachen? Kun je bloedserieus zijn en de diepte zoeken, en   
tegelijkertijd gebruik maken van humor? Humor en beeldende kunst hebben zeker geen vanzelfsprekend huwelijk. 
Ik denk absoluut dat dat kan, sterker nog, ik vind het interessants wanneer in een kunstwerk op de rand balanceert van ironie of parodie en serieuze diepgang. Humor zonder diepgang is flauw of plat, diepgang zonder humor is soms lastig te verteren. 

Jésus en vacances lijkt wellicht een wat flauwe grap. Weer iemand die de draak steekt met het christendom, zou je kunnen denken. Degene die mijn werk kennen, weten dat ik Jezus en het christendom serieus neem, en er niet alleen maar grappen over wil maken. De serie Jésus à l'Hôpital, mijn bekendste werk, maakt dat duidelijk. Voor deze serie heb ik al sinds 2014 ondertussen 150 lichamen van Jezus van afgedankte kruisbeelden gehaald, gewassen, verzorgd en in bed gelegd. De eerste Jezusbeelden liggen dus al zo'n 9 jaar op bed. Dit was de aanleiding voor Jésus en vacances. Na zo'n lange tijd in het ziekenhuis is hij ondertussen genezen, en mag hij genieten van een welverdiende vakantie, voordat hij weer verder gaat met zijn heilzame werk voor de mensheid. 

Is dit een flauwe grap? Of een werk van iemand die Jezus heel serieus neemt, maar er zelf wel verder over nadenkt, reflecteert en fantaseert. Bovendien, waarom is het vanzelfsprekend dat wij één of twee keer per jaar op vakantie gaan, en Jezus thuis zou moeten blijven? 





 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten