vrijdag 12 augustus 2022

 




Jacques Frenken,  foto Gilles Frenken


Tien dagen geleden, op 2 aug. 2022 overleed op 93 jarige leeftijd de kunstenaar Jacques Frenken in Den Bosch. Gisteren werd hij in Vught begraven en werd er op een zeer waardige en mooie manier afscheid van hem genomen door familie, vrienden en kennissen en vakgenoten.

Zijn verzaagde heiligenbeelden uit de jaren 60 bewonderde ik al geruime tijd, toen ik, ik denk in rond 2010 bij toeval in contact kwam met zijn zoon Gilles, die op 3 minuten fietsafstand  van mij in Oosterbeek bleek te wonen. In 2013 regelde Gilles dat kunsthistoricus Joost de Wal en ik  bij Jacques in Den Bosch langs konden gaan. Jacques was toen net erg ziek geweest, had een tijd in het ziekenhuis gelegen en was net weer terug in zijn fraaie Bosche atelierwoning.

Dit bezoek mondde in 2017 uit in de expositie Verspijkerd en Verzaagd in 
Het Noordbrabants Museum Den Bosch. Hierin stond een selectie van Frenkens verzaagde heiligenbeelden centraal. Frenken was in Nederland één van de eerste kunstenaars die in de jaren 60 heiligenbeelden ging hergebruiken.

Ik heb Jacques Frenken leren kennen als een hele vriendelijke, eigengereide en gedreven kunstenaar. Hij kon met zijn brabantse tongval met humor zeer onderhoudend vertellen over het verleden en  heden.     

Zoon Gilles is documentairemaker. Hij heeft vanaf de jaren 80 zijn vader in verschillende fases van zijn leven gefilmd. De één na  laatste films maakte hij in 2018. In deze 7 minuten durende mini-documentaire, getiteld Westenwind, zien we Jacques bezig met een nieuw schilderij. Jacques schildert en becommentarieert zijn eigen bezigheden op fraaie wijze.

zie:  https://www.youtube.com/watch?v=mDbCjXxrYAY 

Het zou mooi zijn als Gilles van al het filmmateriaal van zijn vader één langere documentaire zou maken. Zou iets voor het NPO 2 cultuurprogramma Het Uur van de Wolf zijn 
 
Jacques is tien dagen geleden gaan hemelen. In de kaholieke hemel is hij vast met veel  feestvreugde onthaalt. Ondanks dat hij met zijn verzaagde heiligenbeelden zeker in de jaren 60 tegen nogal wat traditionele katholieken schenen aan heeft geschopt, was dat niet zijn eerste insteek. Hij was juist op zoek naar een nieuwe katholieke vormentaal. Daarin is hij wonderwel geslaagd. Dat is vast niet onopgemerkt zijn gebleven bij Onze Lieve Heer en zijn team van vaste medewerkers. 


Jacques Frenken (1929-2022)
Crucifix/Target - 1966
153 x 153cm 
collectie Museum voor Religieuze Kunst, Uden






Geen opmerkingen:

Een reactie posten