donderdag 3 april 2014



Op de eerste verdieping van het gemeentehuis in Oosterbeek  organiseert Stichting Scarabee al een aantal jaren exposities. Momenteel is er een serie exposities getiteld 'GESPOT' met in Renkum werkzame of woonachtige kunstenaars en vormgevers. Oosterbeek vormt  samen met Doorwerth, Heelsum, Renkum  en Wolfheze de gemeente Renkum.  De gemeente Oosterbeek presenteert zich nadrukkelijk als kunstenaarsdorp, zoals wel bleek bij het bezoek van de verse koning Willem-Alexander en zijn vrouw Maxima vorig jaar mei.  Dit imago is vooral gebaseerd op het rijke verleden toen  vanaf het midden van de 19de eeuw  kunstenaars uit het westen van het land naar Oosterbeek trokken om hier in het on-Hollandse landschap te gaan schilderen.  'GESPOT' inventariseert de actuele beeldende kunst in Renkum.




                                                                     Alleehup - 2014
                                                                     div.  materialen
                                                                     10 x 19 x 28 cm

                         Van mij zijn  er  8 beelden te zien, waaronder een aantal nieuwe werken.
                         U bent van harte welkom. Openingstijden staan hierboven vermeld op de uitnodiging.
                       


zondag 19 januari 2014

Ja-Sprong

De afgelopen week heb ik Anna Tilroe’s pamflet ‘De Ja-Sprong naar een nieuwe vitaliteit in de kunst uit 2010 herlezen. Het is opgebouwd uit 2 delen. Het grootste deel, de eerste 50 bladzijden, gaat over de wurggreep van het grote geld en de commercie op de hedendaagse kunst. Tilroe beschrijft de mechanismen van dit drama en de rol hierin van de collectioneurs, het museum, de curatoren, de galeriehouders, de kunstenaars en de critici. Ze toont ons een wereld waarin de hedendaagse kunst gereduceerd is tot een verhandelbaar product, ontdaan van alle inhoudelijke en morele waarden. Een somber en uitzichtloos beeld.

In de laatste 4 bladzijden van haar pamflet schets Tilroe hoe de kunst zich zou kunnen onttrekken aan de gijzeling van het grote geld. Daar is in haar ogen een belangrijke rol weggelegd voor de kunstenaar en het museum.
´Een kunstenaar kan met een intelligent gebruik van de middelen van de kunst aan een beeld, een voorwerp, een tekst of wat dan ook maar onbestemd of afgesleten in het rond slingert, een betekenis toekennen die het een ziel geeft, of zoals Camus het noemt, ´tot een geheel maakt´. Einde citaat blz. 62. Een bladzijde eerder citeert ze de Frans/Algerijnse schrijver Albert Camus die op zijn beurt weer naar Marcel Proust verwijst. ´De grootsheid van Proust, schrijft de Algerijnse Fransman, is dat hij in zijn boek De tijd hervonden een versnipperde wereld bijeenbrengt en daaraan betekenis geeft’. Einde citaat blz 61. Met deze citaten omschrijft Anna Tilroe de niet geringe taak die ze voor kunstenaars weggelegd ziet. Kunstenaars dienen de wereld voorzien van nieuwe vergezichten en visies die zin geven aan de westerse cultuur. We moeten het cynisme en cultuurpessimisme te lijf met Nieuwe Grote Verhalen. De kunstenaar kan daarin een leidende rol vervullen.

Daarnaast benadrukt Anna Tilroe de taak van het museum. Het museum zou moeten ´tonen dat alles niet alleen is, maar ook geworden is. Dat een kunstwerk niet op zichzelf staat, maar dat er altijd iets aan is voorafgegaan wat raakt aan andere opvattingen, andere ontwikkelingen, andere culturele uitingen, andere tijden. Einde citaat blz 63. Het museum zou de nieuwe Grote Verhalen moeten tonen, maar ook laten zien dat ze niet uit de lucht komen vallen. Het museum maakt context, geschiedenis en inbedding zichtbaar.

Ik ben het in grote lijnen met Tilroe’s visie op de taak van de kunstenaar eens. De kunstenaar brengt in zijn werk de versnipperde wereld weer bijeen. De leegte en het cynisme van de westerse cultuur wordt veroorzaakt door de afwezigheid of het verlies van een Groot Verhaal. Maar ze lijkt vergeten te zijn dat de westerse cultuur gebouwd is op een groot verhaal, namelijk het grote verhaal van het christendom. Daar lees ik niets over. Dat is des te vreemder gezien het hierboven aangehaalde citaat, waarin Tilroe pleit voor het museum als ruimte waar kunstwerken getoond worden in hun geschiedenis en context. De westerse (kunst)geschiedenis is gebouwd op het Grote Christelijke Verhaal.

Waarom refereert ze hier niet aan, waarom is het christendom zo ‘uit de mode’? Niet veel Nederlandse intellectuelen willen de verdenking op zich laden dat hij of zij ´iets heeft´ met dit ´archaische´ geloof. Alsof hij of zij hiermee het denken heeft uitbesteed. Bovendien is Tilroe (1946) van de generatie die nog met het geloof is grootgebracht en er in de jaren 60 en 70 zich ervan bevrijd hebben. Voor velen van haar generatie was het hiermee een afgedane zaak en is het Christendom, mede door het doen en laten van de katholieke kerk, uit het culturele vizier geraakt. Als bindend en inspirerend verhaal is ze in de wereld van de hedendaagse kunst op een zijspoor terecht gekomen. Maar of dat terecht is, is de vraag.

Uit Anna Tilroe´s pamflet klinkt een luide schreeuw om en een verlangen naar betekenis- en zingeving, nieuwe verbanden, het bijeenbrengen van een versnipperde wereld. Het christelijke verhaal kan prachtig als uitgangspunt hiervoor dienen. Bovendien heeft het door de eeuwen heen een enorme beeldenrijkdom voortgebracht, waarop we verder kunnen bouwen. Dit alles houdt niet in dat we terug moeten naar de middeleeuwen en naar een middeleeuws geloof. Evenmin betekent dit dat we de bijbelse verhalen letterlijk moeten gaan uitbeelden. Het christendom en haar beeldtraditie biedt zoveel aanleiding voor zowel inhoudelijke als formele vermenging dat de koudwatervrees ongegrond is. Bovendien heeft de moderne kunst van de laatste 150 jaar ons zoveel middelen tot onze beschikking gesteld, en is er door de digitale revolutie zoveel mogelijk geworden, dat er een ongekende rijkdom voor ons in het verschiet ligt.

Hiermee is de in de eerste 50 bladzijden van de Ja-Sprong geschetste problematiek van de vercommercialisering van de kunst nog niet opgelost. Ik heb ook geen idee hoe dat zo moeten. Misschien is er geen oplossing en moeten we ons neerleggen bij het feit dat kunst altijd heeft gefunctioneerd in het kielzog van rijkdom en macht. Met uitzondering van zo´n 50 na-oorlogse jaren in Nederland. Er zullen ook altijd kunstenaars zijn die pogen zich hieraan te onttrekken. Met meer of minder succes.













zaterdag 7 december 2013

VERHUIZING

Sinds 1990 had ik mijn atelier op de Roosendaalsestraat in Arnhem. Het was mijn eerste atelier na mijn afstuderen. Na 23 jaar ben ik per 1 december, gedwongen door de verkoop van het hele complex, verhuisd naar  een nieuw atelier in Arnhem.
Zo'n verhuizing is in eerste instantie vervelend, ik moest eruit. In tweede instantie is het de mogelijkheid om eens goed te kijken wat je mee wilt nemen en wat weg kan. Dat schept  fysiek als geestelijke ruimte.



vrijdag 29 november 2013

HOE = HET NU 2013

140 kunstwerken van 74 kunstenaars.
23 november - 15 december
VEILING 15 DECEMBER
open: wo t/m zo  12 - 17.30u.
ACEC gebouw
Roggestraat 44
7311 CD Apeldoorn
www.acecgebouw.nl


De Vrienden van Job (Rinke Nijburg en Wout Herfkens) nemen met  3 Tableau mort tegels  deel aan
Hoe = Het Nu 2013. 

Deelnemende kunstenaars: Camiel Andriessen, Cees Andriessen, Charlotte Arends, Arno Arts, Anne van As, Aafke Bennema, Wilma de Bock, Jacques Blommestijn, Michel Boekhoudt, Doris Boerman, Henk van den Bosch, Ronald de Ceuster, Jeroen Diepenmaat, Ada Dispa, Marcel Doorduin, Liesbeth Doornbosch, Brieke Drost, Anneke van der Eerden, Sibylle Eimermacher, René Ellenbroek, Mirka Farabegoli, Bas Fontein, Marjon Gemmeke, Jasper van der Graaf, Mieke Gresnigt, Rob Groot Zevert, Christoph Heek,Marten Hendriks Judit Hettema, Bruno van Hooijdonk, Seet van Hout, Reinier de Huu, Anneke Ingwersen, Anya Janssen, Vrienden van Job (Rinke Nijburg en Wout Herfkens), Wenda Kieskamp, Dirk  D. Knickhoff, Peter Krynen, Anke Land, Carel Lanters, Oscar Lourens, Anand Mahabier, Edith Meijering, Doke Melman, Guido Nieuwendijk, Rinke Nijburg, Wilfried Nijhof, Hester Oerlemans, Marry Overtoom, Pier Pennings, Louise te Poele, Michiel Reessink, Marcel Reijerman, René Roeten, Elisabeth Schink, Ulrike E. W. Scholder, Marena Seeling, Ferry Staverman, Anan Striker, Patty Struik, Jerome Symons, Roeki Symons, Leon Tebbe, Tobias Tebbe, Eugène Terwindt, Gerda ten Thije, Arnout Visser, Marcel van Vuuren, Hans Walraven, Conciel Wechselmann, Rozemarijn Westerink, Hans Wijninga, Lee Eun Young en Sabine Zwikker.




dinsdag 1 oktober 2013

In de vitrine van  Cultuurcentrum Kreek zijn  een 7-tal  gipstegels te zien uit de serie Tableau Mort. Tableau Mort is gemaakt in 2009 door De Vrienden van Job (= Rinke Nijburg en Wout Herfkens) en was in zijn geheel  in 2009 te zien bij galerie Wit in Wageningen. Cultuurcentrum  Kreek bevindt zich op Weverstraat 24, Oosterbeek.













               Tevens  is het boek waarin alle Tableau Mort tegels te zien zijn te koop voor 5 euro.


donderdag 5 september 2013

NIEUWE KLEINE BEELDEN

Momenteel werk ik op mijn atelier aan serie kleine beelden. Ze zijn  gemaakt van zeer verschillende materialen en zijn verschillend kwa onderwerp. Ik maak gebruik van voorwerpen en onderdelen  die ik de afgelopen jaren verzameld en gemaakt heb.




Al dansend - 2013
div. materialen
12 x 12 x 60cm







Olifant -  2013
div. materialen
11 x 11 x 32cm






Ongelooflijk - 2013
div. materialen
6 x 11 x 32cm






Wraak of geen wraak (hondje) - 2012/2013
keramiek, hout, wielen , houtlijm, zaagsel, acrylverf, lak
23 x 33 x 53cm








Taartje - 2013
multiple oplage 10
keramiek 
19 x 14 x 20cm

vrijdag 5 juli 2013

All in one 1 definitief

      All in one 1   -2012/2013


Na vele versies uitgeprobeerd te hebben, is dit de definitieve versie van All in one 1. Voor alle duidelijkheid:   De kist/kijkdoos/theater is onderdeel van het beeld.
Hij staat nu op een passende sokkel, maar kan ook zonder sokkel  aan de muur hangen.